Stromer speedpedelecs: welk model past best bij jou?
Vergelijking van alle Stromer modellen ST1, ST2, ST3 & ST5

Je bent in de markt voor een nieuwe speed pedelec en je oog is gevallen op het merk Stromer. Met in totaal 4 speedpedelec modellen kent het merk een duidelijke focus op de snelle elektrische fiets. Maar welke Stromer is nu de beste keuze voor jou? Op deze pagina maken we een overzicht van alle aspecten. 

Heb je na het lezen van onderstaande informatie toch nog enkele vragen? Lees dan zeker onze speedpedelec gids waarin alle aspecten van de speedpedelec aan bod komen of kom bij ons langs voor meer advies!

Modellen

Stromer ST1

Stromer ST1

Vanaf € 4390,-

Stromer ST2

Stromer ST2

Vanaf € 5890,-

Stromer ST3

Stromer ST3

Vanaf € 7090,-

Stromer ST5

Stromer ST5

Vanaf € 9590,-


Batterij

500Wh                       618Wh                       814Wh                     983Wh                      CR246 lader

Elk model Stromer komt met een standaard accu in de prijs inbegrepen. Hieronder een overzicht. Alle Stromer speed pedelecs hebben een Stromer accu die in het frame wordt geplaatst en zowel in de fiets als uit de fiets kan geladen worden. Laden gebeurd voor alle modellen met de Stromer CR246 lader. Opladen is zo eenvoudig als het laden van een smartphone. Ook mag de accu altijd en op elk moment geladen worden.

Upgraden is altijd mogelijk. Elke Stromer accu is compatibel met elk type accu.
In de praktijk zien wij dat klanten quasi nooit kiezen voor een 500Wh (zal niet meer verkrijgbaar zijn vanaf 2020 september) door het beperkte bereik. Daarnaast ligt der verdeling tussen gekozen accu op:

618Wh - 10%
814Wh - 30%
983Wh - 60%

 

ST1

ST2 / ST2 LE

ST3

ST5

Standaard accu500Wh618Wh / 983Wh (LE)814Wh983Wh
Upgrade mogelijkJaJaJaJa
LaderCR246CR246CR246CR246

Prijzen

 ST1ST2 / ST2 LEST3ST5
Prijs met 500Wh€ 4390- / ---
Prijs met 618Wh€ 4690€ 5890 / ---
Prijs met 814Wh€ 5150€ 6350 / -€ 7090-
Prijs met 983Wh€ 5490€ 6690 / € 6899€ 7430€ 9590

 


Motor

Wie kiest voor een Stromer kiest duidelijk voor pure kracht. Elke Stromer is opgebouwd met een Stromer achterwiel motor die altijd pittig uit de hoek komt. Dat maakt dat met een Stromer speed pedelec relatief vlot de 45km/h kan gehaald worden. Toch zijn er onderling nog verschillen qua motor tussen de verschillende modellen.

Een overzicht van de verschillende motoren per model kan je vinden in onderstaande tabel.

 

ST1

ST2 / ST2 LE

ST3

ST5

 


Cyro Drive II
(tot 45 km/h)


Cyro Drive IG
(tot 45 km/h)


Syno Drive II
(tot 45 km/h)


Syno Sport
(tot 45 km/h)

Soort motorachterwielmotorachterwielmotorachterwielmotorachterwielmotor
Vermogen670W750W 820W850W
Maximaal mogelijk draaimoment (Nm)35Nm40Nm44Nm48Nm
Rijgedragcruisecruise plussportsport plus
Max. onder­steuningtot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/h
Eenvoudig 45km/h
Ondersteuning standen1 - 2 - 31 - 2 - 31 - 2 - 31 - 2 - 3 - S 
SportmodusNeeNeeNee Ja

Lees dat elke Stromer motor relatief eenvoudig 45km/h kan halen. In onderling vergelijk wordt de motor telkens krachter naar mate je hoger in type Stromer gaat. 


Overbrenging & schakelsysteem

Door het natuurlijk sportieve karakter van Stromer, typerend voor het DNA van dit merk, was tot voor kort elke Stromer voorzien van een combinatie achterwiel motor, ketting & derailleur. Echter breidt het merk voor zijn model ST2 uit met een combinatie achterwiel motor, gates riem overbrenging & naafsysteem in de motor (Sturmey Archer 5 versnelling).

Een ketting en derailleursysteem heeft een duidelijk sportief karakter, is licht en zeer efficiënt*. Daarmee is het de typische voorkeur voor sportieve e-bikes waarmee hoge snelheden gehaald worden.

Een naafsysteem met riem overbrenging heeft dan weer een voordeel in duurzaamheid waarbij onderhoud van de berijder bijna niet hoeft en waardoor een stuk ontzorging optreed. Voor commuters vaak een duidelijke overweging omdat de speed pedelec als dagelijks vervoer wordt gebruikt.

*efficiënt = weinig mechanisch verlies in de overbrenging van trappers tot achterwiel

Een overzicht van de verschillende schakelsystemen en overbrenging per Stromer model kan je vinden in onderstaande tabel. Een volledig overzicht van schakelsystemen vindt je hier: schakelsystemen e-bikes

Afbeelding
Afbeelding

 

 


ST1


ST2 / ST2 LE


ST3 

ST5

Soort

DerailleurNaafversnellingDerailleurDerailleur 

Type systeem

Stromer 9-Speed 11-42 by MicroshiftSturmey Archer 5-speedShimano XT/SLX Microshift 11 Speed 11-42 Shimano XTR Di2 11 Speed 11-42 

Overbrenging

KettingRiemKetting Ketting  

Schakeling

handmatig/mechanisch handmatig/mechanischhandmatig/mechanischhandmatig/elektronisch 

Schakelen in stilstand

Nee JaNee Nee  

Actieradius

     

Max. snelheid
speedpedelec

     

Onderhoudsarm

     

Overbrengingsbereik

     

Levensduur

      

Gewicht

     
 uitstekend
zeer goed
goed
 matig
 slecht

Geometrie, ergonomie & frame

Een Stromer frame is ontwikkeld met oog voor detail. Het strakke design is typerend voor het merk en dat is terug te vinden in elk model: ST1, ST2, ST3 & ST5. Elk Stromer model heeft een eigen uniek frame met eigen geometrie. Dat maakt dat er verschillen zijn: per type, per frame.  

Kwaliteitsbelofte:Stromer staat voor hoogste kwaliteit, duurzaamheid en functionaliteit. U kan daarom rekenen op 10 jaar garantie op het frame.


Geometrie

Stromer frame sport
SportST1ST2ST3ST5
M

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 73°
D: 63 mm
E: 71°
F: 450 mm

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 71°
D: 63 mm
E: 73°
F: 450 mm
A: 432 mm
B: 548 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 74.6°
F: 473.7 mm
A: 432 mm
B: 548 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 74.6°
F: 473.7 mm
LA: 507 mm
B: 581 mm
C: 73°
D: 63 mm
E: 71°
F: 450 mm
A: 508 mm
B: 581 mm
C: 71°
D: 63 mm
E: 73°
F: 450 mm
A: 507 mm
B: 586 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 73.5°
F: 450 mm
A: 507 mm
B: 586 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 73.5°
F: 450 mm
XL--A: 559 mm
B: 611 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 71.5°
F: 450 mm
A: 559 mm
B: 611 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 71.5°
F: 450 mm
Stromer frame comfort
ComfortST1ST2ST3ST5
M

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 73°
D: 63 mm
E: 71°
F: 450 mm

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 71°
D: 63 mm
E: 73°
F: 450 mm
A: 432 mm
B: 548 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 74.6°
F: 473.7 mm
-

 Frame

 

ST1

ST2

ST3

ST5

MateriaalAluminiumAluminiumAluminiumAluminium
ErgonomieComfortUrbanSportSport+
KleurenBordeau, light grijs, donker grijsBlauw, donker grijsZwart, witGrijs
Beschikbare
uitvoering

Sport (heren)
Comfort (dames)

Sport (heren)
Comfort (dames)
Sport (heren)
Comfort (dames)
Sport (heren)
Maten

Sport: Medium & Large
Comfort: Medium

Sport: Medium & Large
Comfort: Medium
Sport: Medium, Large, Xlarge
Comfort: Medium
Sport: Medium, Large, Xlarge

 


Vering

Geen enkel Stromer model is standaard voorzien van vering. Stromer is een merk met sportief DNA en daarom zetten ze hun speed pedelecs standaard zonder vering op de markt. Toch kan optioneel voor een voorvering gekozen worden. Ook een hoogwaardige Bodyfloat Kinekt verende zadelpen behoort tot de opties.

Stromer zitpositie ST1

ST1

De zitpositie van een Stromer ST1 is aan te passen naar persoonlijke wens. In totaal zijn er 6 verschillende posities mogelijk door een combinatie van 2 stuurpennen en 3 sturen. 

Stuurpen Stuur 
1. +7° | 120 mma. Recht - Rize 8mm | Back Sweep 6°
2. +17° | 110 mm (standaard)b. Gebogen - Rize 0mm | Back Sweep 15°
  c. Rizer - Rize 20mm | Back Sweep 20° (standaard)

Standaard op de ST1: 2. + c. (prijs inclusief) - een op comfort gerichte combinatie van stuurpen met hoek en comfort stuur met buiging voor rechtere zitpositie.

Stromer zitpositie ST1

ST2

De zitpositie van een Stromer ST2 is aan te passen naar persoonlijke wens. In totaal zijn er 6 verschillende posities mogelijk door een combinatie van 2 stuurpennen en 3 sturen. 

Stuurpen Stuur 
1. +7° | 100 mm  a. Recht - Rize 8mm | Back Sweep 6° 
2. +7° | 120 mmb. Gebogen - Rize 0mm | Back Sweep 15° (standaard)
3. +17° | 110 mm (standaard)c. Rizer - Rize 20mm | Back Sweep 20°

Standaard op de ST2: 3. + b. (prijs inclusief) - een positie die sterk aanleunt door aan de comfort zithouding van de ST1 maar met een ander, wat sportiever, stuur waarvan de buiding en rize minder is. 

Stromer zitpositie ST1

ST3

Ook voor de Stromer ST3 zijn 6 verschillende posities mogelijk door een combinatie van 2 stuurpennen en 3 sturen. Afhankelijk van de positie is het een optie af fabriek of voor aanpassing achteraf. 

Stuurpen Stuur 
1. Urban
+5° | 105 mm

a. Recht - Rize 8mm | Back Sweep 6°
2. Urban comfort
+20° | 110 mm
b. Gebogen - Rize 0mm | Back Sweep 15°
  c. Rizer - Rize 20mm | Back Sweep 20°

Standaard gemonteerd op de ST3: 1. + b. of 2. + b. (prijs inclusief) - een standaard sportiever stuur, vaak in combinatie met de urban stuurpen voor een sportievere zithouding.

Stromer zitpositie ST1

ST5

Het stuur en de stuurpen van de ST5 is speciaal ontworpen voor deze fiets en kan daardoor niet aangepast worden. 
Standaard sportieve zitpositie indicatief: Urban + Rize 8mm | Back Sweep 6°. Stromer Integrated Handlebar.


Stromer OMNI connect

Connectiviteit

Alle Stromer fietsen zijn uitgerust met het cloud gebaseerde OMNI connect platform. De Stromer ST1 heeft standaard het Interface B systeem. De Stromer ST2, ST3 en ST5 e-bikes zijn voorzien van het OMNI Interface C systeem. Dit systeem connecteert je smartphone aan de hand van de OMNI of OMNI BT app via Bluetooth | 3G aan je speed pedelec. Daarmee heb je toegang tot:

  ST1ST2, ST3 & ST5
SymboolTypeOMNI Interface BOMNI Interface C
 AppOMNI BTOMNI
BluetoothConnectiviteitBluetoothBluetooth | 3G
OndersteuningsmodiOndersteuningsmodi33
SmartlockSmartlock-x
KeylessKeylessxx
Drievoudige beschermingDrievoudige diefstal beweging-x
MotorinstellingenMotorinstellingenxx
Remote instellingenRemote service | Updatesvx
StatistiekenStatistieken-x
BereikBereikindicatorxx
GPS locatieGPS plaatsbepaling-x

- = niet aanwezig
x = aanwezig
v = beperkt beschikbaar

 

 


Verlichting

Afbeelding

ST5

De Stromer ST5 is voorzien van een Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een extra krachtige Supernova M99 Pro met wel 1100lux licht en 1600lux grootlicht.
Achteraan wordt een Supernova M99 verlichting met remlicht gemonteerd.

Afbeelding

ST3

De Stromer ST3 is voorzien van een Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht en 900lux grootlicht.
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.

Afbeelding

ST2

De Stromer ST2 is voorzien van een kleinere Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht en 900lux grootlicht.
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.

Afbeelding

ST1

De Stromer ST1 heeft geen dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een Roxim Z4E Elite met 600lux licht, zonder grootlicht.
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.


Remmen

Elke Stromer speedpedelec is voorzien van hoogwaardige remmen. Aangezien de Stromer fietsen hoge snelheden halen is dat een absolute must. Toch zijn er per model enkele verschillen in type remmen en het aantal zuigers (en dus ook remkracht) te noteren die we hieronder oplijsten.

ModelST1ST2ST3ST5
RemmenStromer HD922 by TektroStromer HD922 by TektroStromer HD942 by TRPStromer HD944 by TRP
Aantal zuigers voor | achter2 | 22 | 24 | 24 | 4
Remschijf diameter voor | achter203 mm | 203 mm203 mm | 203 mm203 mm | 203 mm203 mm | 203 mm

Eindconclusie

Na het lezen van deze pagina zou u voor uzelf een goed beeld moeten hebben van welke Stromer het best bij u zou passen. Uiteraard is deze tekst slechts een hulp voor het advies dat wij u in de winkel kunnen geven. Daar maken we aan de hand van een verkennend gesprek de juiste analyse en zorgen we aan de hand van een aanvullende testrit dat u altijd de juiste keuze maakt.

In het kort:

Analyseer uw budget en analyseer wat u belangrijk vindt.

  • De ST1 is een mooi instapmodel voor een aangenaam budget met meest comfortabele zithouding. Hij moet ten opzicht van de andere modellen wat inboeten aan snelheid, connectiviteit en afwerkingsgraad maar algemeen gezien zal hij je nooit op je honger laten zitten. Hou er rekening mee dat derailleur en tandwielen wat onderhoud van jezelf zal vergen. 

  • De ST2 biedt de kwaliteiten van een ST1 met dat extraatje meer. Wat meer kracht, meer connectiviteitsmogelijkheden en een rechte zitpositie. Maar voornaam: een onderhoudarme aandrijflijn met riem overbrenging en Sturmey naaf in het achterwiel. Geen eigen onderhoud dus.

  • De ST3 is dé Stromer bij uitstek. Een wat sportievere houding, volledige connectiviteit en op en top pure kracht. De remmen zijn krachtiger, de motor heeft meer vermogen en de afwerkingsgraad van het frame en bekabeling is top. Het derailleur schakelsysteem biedt misschien wat meer onderhoud maar voor de échte Stromer believer mag dat geen probleem zijn. Direct stuurgevoel en mechanisch schakelen zorgt voor een unieke rijervaring.

  • De ST5 moet zo wat het beste zijn wat de markt te bieden heeft: 850W motor, 48Nm koppel, elektronisch derailleur schakelsysteem, 4-piston remmen en de beste verlichting op de markt. Bovendien krijg je het volledige connectiviteitspakket Omni C display, de grootste 983Wh accu en Pirelli banden die de best mogelijke grip garanderen.

Meer informatie? Een testrit?

Kom langs of contacteer ons!

Afbeelding