Stromer speedpedelecs: welk model past best bij jou?
Vergelijking van alle Stromer modellen ST1, ST2, ST3, ST5 & ST7

Je bent in de markt voor een nieuwe speed pedelec en je oog is gevallen op het merk Stromer. Met in totaal 5 speedpedelec modellen kent het merk een duidelijke focus op de snelle elektrische fiets. Maar welke Stromer is nu de beste keuze voor jou? Op deze pagina maken we een overzicht van alle aspecten. 

Heb je na het lezen van onderstaande informatie toch nog enkele vragen? Lees dan zeker onze speedpedelec gids waarin alle aspecten van de speedpedelec aan bod komen of kom bij ons langs voor meer advies!


Modellen

Stromer ST1

Stromer ST1
Vanaf € 5168,-

Stromer ST2

Stromer ST2
Vanaf € 4499,-

Stromer ST2 Pinion
Vanaf € 6890,-

Stromer ST3

Stromer ST3 
Vanaf € 7290,-

Stromer ST3 Pinion
Vanaf € 8118,-

Stromer ST5

Stromer ST5
Vanaf € 10807,-

Stromer ST5 Pinion
Vanaf € 10990,-

Stromer ST7

Stromer ST7
Vanaf € 12490,-


Batterij

           

655Wh                         814Wh                       983Wh                        1440WH                    CR246 lader

Elk model Stromer komt met een standaard accu in de prijs inbegrepen. Hieronder een overzicht. Alle Stromer speed pedelecs hebben een Stromer accu die in het frame wordt geplaatst en zowel in de fiets als uit de fiets kan geladen worden. Laden gebeurd voor alle modellen met de Stromer CR246 lader. Opladen is zo eenvoudig als het laden van een smartphone. Ook mag de accu altijd en op elk moment geladen worden.

Upgraden is mogelijk voor ST1, ST2, ST3. 
De verdeling tussen gekozen accu ligt op:

655Wh - 10%
814Wh - 30%
983Wh - 60%

 

 

ST1

ST2 / ST2 Pinion

ST3 / ST3 Pinion

ST5 / ST5 Pinion

ST7
Standaard accu655Wh655Wh814Wh983Wh1440Wh
Upgrade mogelijkJaJaJaJaNee
LaderCR246CR246CR246CR246CR246


Prijzen

 ST1ST2ST2 PinionST3ST3 PinionST5ST5 PinionST7
655Wh€ 5.168€ 4.499€ 6.890-----
814Wh€ 5.628€ 4.959€ 7.350€ 7.290€ 8.118---
983Wh€ 5.968€ 5.299€ 7.690€ 7.630€ 8.458€ 10.807€ 10.990-
1440Wh-------€ 12.490

Motor

Wie kiest voor een Stromer kiest duidelijk voor pure kracht. Elke Stromer is opgebouwd met een Stromer achterwiel motor die altijd pittig uit de hoek komt. Dat maakt dat met een Stromer speed pedelec relatief vlot de 45km/h kan gehaald worden. Toch zijn er onderling nog verschillen qua motor tussen de verschillende modellen.

Een overzicht van de verschillende motoren per model kan je vinden in onderstaande tabel.

 

 

ST1

ST2/ ST2 Pinion

ST3 / ST3 Pinion

ST5 / ST5 Pinion

ST7

 


Cyro Drive II
(tot 45 km/h)


Cyro Drive IG
(tot 45 km/h)


Syno Drive II
(tot 45 km/h)


Syno Sport
(tot 45 km/h)


Syno Sport II
(tot 45 km/h)

Soort motorachterwielmotorachterwielmotorachterwielmotorachterwielmotorachterwielmotor
Vermogen670W750W 820W850W940W
Maximaal mogelijk draaimoment (Nm)35Nm40Nm44Nm48Nm52Nm
Rijgedragcruisecruise plussportsport plussport dynamic
Max. onder­steuningtot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/htot 45 km/h
Eenvoudig 45km/h
Ondersteuning standen1 - 2 - 31 - 2 - 31 - 2 - 31 - 2 - 3 - S 1 - 2 - 3 - S 
SportmodusNeeNeeNee JaJa

Lees dat elke Stromer motor relatief eenvoudig 45km/h kan halen. In onderling vergelijk wordt de motor telkens krachter naar mate je hoger in type Stromer gaat. 


Overbrenging & schakelsysteem

Door het natuurlijk sportieve karakter van Stromer, typerend voor het DNA van dit merk, was lange tijd elke Stromer voorzien van een combinatie achterwiel motor, ketting & derailleur. Met een toenemende vraag naar riemaandrijving breidt het merk meerdere modellen aan met combinatie achterwiel motor, gates riem overbrenging & trapas systeem. De modellen ST2 Pinion, ST3 Pinion, ST5 Pinion en ST7 die voorzien is van een combinatie Pinion trapas versnelling, Gates CDX riem & achterwiel motor. Op de ST5 en ST7 zijn die zelfs elektronisch gestuurd.

Een ketting en derailleursysteem heeft een duidelijk sportief karakter, is licht en zeer efficiënt*. Daarmee is het de typische voorkeur voor sportievere e-bikes. Vaak kiezen berijders ook voor dit systeem uit ervaring vanuit mountainbike of race. Deze klanten kennen de behoefte voor onderhoud van zo'n derailleursysteem. Daarbij speelt ook prijs een rol want derailleur/ketting systemen zijn veelal goedkoper in aankoop.

Een naaf- of trapas schakelsysteem met riem overbrenging heeft dan weer een voordeel in duurzaamheid. Deze combinatie is namelijk een stuk onderhoudsvriendelijker. Voor commuters vaak een duidelijke overweging omdat de speed pedelec als dagelijks vervoer wordt gebruikt.

*efficiënt = weinig mechanisch verlies in de overbrenging van trappers tot achterwiel

Een overzicht van de verschillende schakelsystemen en overbrenging per Stromer model kan je vinden in onderstaande tabel. Een volledig overzicht van schakelsystemen vindt je hier: schakelsystemen e-bikes

Afbeelding
Afbeelding

 

 

 

ST1

ST2 / ST2 Pinion

ST3 /ST3 PinionST5 / ST5 PinionST7

Soort

DerailleurNaafversnelling of
trapasversnelling
Derailleur of
trapasversnelling
Derailleur of trapasversnellingTrapasversnelling

Type systeem

Microshift 9-Speed Sturmey Archer 5sp
of
Pinion C1.6 6sp

Shimano XT/SLX 11sp
of
Pinion C1.9 XR 9sp

Shimano XTR Di2 11sp
of
Pinion C1.9 Smart.Shift 9sp
Pinion C1.12 Smart.Shift

Overbrenging

KettingRiemKetting / RiemKetting / RiemRiem

Schakeling

handmatig/mechanisch handmatig/mechanischhandmatig/mechanischhandmatig/elektronisch handmatig/elektronisch 

Schakelen in stilstand

Nee JaNee / JaNee / JaJa

Actieradius

       

Max. snelheid
speedpedelec

       

Onderhoudsarm

   /   /   

Overbrengingsbereik

   /   /    

Levensduur

    /    /   

Gewicht

   /  /   
 uitstekend
zeer goed
goed
 matig
 slecht

Geometrie, ergonomie & frame

Een Stromer frame is ontwikkeld met oog voor detail. Het strakke design is typerend voor het merk en dat is terug te vinden in elk model: ST1, ST2, ST3, ST5 & ST7. Elk Stromer model heeft een eigen uniek frame met eigen geometrie. Dat maakt dat er verschillen zijn: per type, per frame.  

  • Smooth-weld: Stromer voorziet voor de ST3 Pinion, ST5 en ST7  een smooth-weld frame. Concreet wil dit zeggen dat lasnaden gepolijst zijn voor een nog cleanere look.
  • Kwaliteitsbelofte:Stromer staat voor hoogste kwaliteit, duurzaamheid en functionaliteit. U kan daarom rekenen op 10 jaar garantie op het frame.


Geometrie

Stromer frame sport
SportST1ST2ST3ST5 & ST7
M

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 73°
D: 63 mm
E: 71°
F: 450 mm

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 71°
D: 63 mm
E: 73°
F: 450 mm
A: 432 mm
B: 548 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 74.6°
F: 473.7 mm
A: 432 mm
B: 548 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 74.6°
F: 473.7 mm
LA: 507 mm
B: 581 mm
C: 73°
D: 63 mm
E: 71°
F: 450 mm
A: 508 mm
B: 581 mm
C: 71°
D: 63 mm
E: 73°
F: 450 mm
A: 507 mm
B: 586 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 73.5°
F: 450 mm
A: 507 mm
B: 586 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 73.5°
F: 450 mm
XL--A: 559 mm
B: 611 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 71.5°
F: 450 mm
A: 559 mm
B: 611 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 71.5°
F: 450 mm
Stromer frame comfort
ComfortST1ST2ST3ST5 & ST7
M

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 73°
D: 63 mm
E: 71°
F: 450 mm

A: 457 mm
B: 581 mm
C: 71°
D: 63 mm
E: 73°
F: 450 mm
A: 432 mm
B: 548 mm
C: 69.4°
D: 63 mm
E: 74.6°
F: 473.7 mm
-

 Frame

 

 

ST1

ST2 / ST2 Pinion

ST3 / ST3 Pinion

ST5 / ST5 Pinion

ST7
MateriaalAluminiumAluminiumAluminiumAluminiumAluminium
Smooth-weldneenee / janee / jaja / jaja
ErgonomieComfortUrbanSportSport+Sport+
KleurenLight grijs, donker grijs, blauwBlauw, donker grijsZwart, witGrijsGoud (LE), Titanium
Beschikbare
uitvoering

Sport (heren)
Comfort (dames)

Sport (heren)
Comfort (dames)
Sport (heren)
Comfort (dames)
Sport (heren)Sport (heren)
Maten

Sport: Medium & Large
Comfort: Medium

Sport: Medium & Large
Comfort: Medium
Sport: Medium, Large, Xlarge
Comfort: Medium
Sport: Medium, Large, XlargeSport: Medium, Large, Xlarge

 


Vering

Geen enkel Stromer model is standaard voorzien van vering. Stromer is een merk met sportief DNA en daarom zetten ze hun speed pedelecs standaard zonder vering op de markt. Toch kan optioneel voor een voorvering gekozen worden. Ook een hoogwaardige Bodyfloat Kinekt verende zadelpen behoort tot de opties.

Stromer zitpositie ST1

ST1

De zitpositie van een Stromer ST1 is aan te passen naar persoonlijke wens. In totaal zijn er 6 verschillende posities mogelijk door een combinatie van 2 stuurpennen en 3 sturen. 

Stuurpen Stuur 
1. +7° | 120 mma. Recht - Rize 8mm | Back Sweep 6°
2. +17° | 110 mm (standaard)b. Gebogen - Rize 0mm | Back Sweep 15°
  c. Rizer - Rize 20mm | Back Sweep 20° (standaard)

Standaard op de ST1: 2. + c. (prijs inclusief) - een op comfort gerichte combinatie van stuurpen met hoek en comfort stuur met buiging voor rechtere zitpositie.

Stromer zitpositie ST1

ST2

De zitpositie van een Stromer ST2 is aan te passen naar persoonlijke wens. In totaal zijn er 6 verschillende posities mogelijk door een combinatie van 2 stuurpennen en 3 sturen. 

Stuurpen Stuur 
1. +7° | 100 mm  a. Recht - Rize 8mm | Back Sweep 6° 
2. +7° | 120 mmb. Gebogen - Rize 0mm | Back Sweep 15° (standaard)
3. +17° | 110 mm (standaard)c. Rizer - Rize 20mm | Back Sweep 20°

Standaard op de ST2: 3. + b. (prijs inclusief) - een positie die sterk aanleunt door aan de comfort zithouding van de ST1 maar met een ander, wat sportiever, stuur waarvan de buiding en rize minder is. 

Stromer zitpositie ST1

ST3

Ook voor de Stromer ST3 zijn 6 verschillende posities mogelijk door een combinatie van 2 stuurpennen en 3 sturen. Afhankelijk van de positie is het een optie af fabriek of voor aanpassing achteraf. 

Stuurpen Stuur 
1. Urban
+5° | 105 mm

a. Recht - Rize 8mm | Back Sweep 6°
2. Urban comfort
+20° | 110 mm
b. Gebogen - Rize 0mm | Back Sweep 15°
  c. Rizer - Rize 20mm | Back Sweep 20°

Standaard gemonteerd op de ST3: 1. + b. of 2. + b. (prijs inclusief) - een standaard sportiever stuur, vaak in combinatie met de urban stuurpen voor een sportievere zithouding.

Stromer zitpositie ST1

ST5 & ST7

Het stuur en de stuurpen van de ST5 en ST7 is speciaal ontworpen voor deze fiets en kan daardoor niet aangepast worden. 
Standaard sportieve zitpositie indicatief: Urban + Rize 8mm | Back Sweep 6°. Stromer Integrated Handlebar.


Stromer OMNI connect

Connectiviteit

Alle Stromer fietsen zijn uitgerust met het cloud gebaseerde OMNI connect platform. De Stromer ST1 heeft standaard het Interface B systeem. De Stromer ST2, ST3 en ST5 e-bikes zijn voorzien van het OMNI Interface C systeem. Dit systeem connecteert je smartphone aan de hand van de OMNI of OMNI BT app via Bluetooth | 3G aan je speed pedelec. Daarmee heb je toegang tot:

  ST1ST2, ST3, ST5 & ST7
SymboolTypeOMNI Interface C (restricted)OMNI Interface C (full)
 Upgrade naar OMNI C fullbetalend na aankoop (370€)-
 AppOMNI BTOMNI
BluetoothConnectiviteitBluetoothBluetooth | 3G
OndersteuningsmodiOndersteuningsmodi33
SmartlockSmartlock-x
KeylessKeylessxx
Drievoudige beschermingDrievoudige diefstal beweging-x
MotorinstellingenMotorinstellingenxx
Remote instellingenRemote service | Updatesvx
StatistiekenStatistieken-x
BereikBereikindicatorxx
GPS locatieGPS plaatsbepaling-x

- = niet aanwezig
x = aanwezig
v = beperkt beschikbaar

 

 


Verlichting

Afbeelding

ST5 & ST7

De Stromer ST5 & ST7 is voorzien van een Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een extra krachtige Supernova M99 Pro met wel 1100lux licht en 1600lux grootlicht.
Achteraan wordt een Supernova M99 verlichting met remlicht gemonteerd.

Afbeelding

ST3

De Stromer ST3 is voorzien van een Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht en 900lux grootlicht.
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.

Afbeelding

ST2

De Stromer ST2 is voorzien van een kleinere Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht en 900lux grootlicht.
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.

Afbeelding

ST1

De Stromer ST1 is voorzien van een kleinere Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht (zonder grootlicht).
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.


Remmen

Elke Stromer speedpedelec is voorzien van hoogwaardige remmen. Aangezien de Stromer fietsen hoge snelheden halen is dat een absolute must. Toch zijn er per model enkele verschillen in type remmen en het aantal zuigers (en dus ook remkracht) te noteren die we hieronder oplijsten.

ModelST1ST2 & ST2 PinionST3 & ST3 PinionST5 & ST5 PinionST7
RemmenStromer HD922 by TektroStromer HD922 by TektroStromer HD942 by TRPStromer HD944 by TRPStromer HD944 by TRP
Aantal zuigers voor | achter2 | 22 | 24 | 24 | 44 | 4
Remschijf diameter voor | achter203 mm | 203 mm203 mm | 203 mm203 mm | 203 mm203 mm | 203 mm203 mm | 203 mm
ABS (Bluebrake)--ST3 Pinion: optioneelstandaardstandaard

Eindconclusie

Na het lezen van deze pagina zou u voor uzelf een goed beeld moeten hebben van welke Stromer het best bij u zou passen. Uiteraard is deze tekst slechts een hulp voor het advies dat wij u in de winkel kunnen geven. Daar maken we aan de hand van een verkennend gesprek de juiste analyse en zorgen we aan de hand van een aanvullende testrit dat u altijd de juiste keuze maakt.

In het kort:

Analyseer uw budget en analyseer wat u belangrijk vindt.

  • De ST1 is een mooi instapmodel voor een aangenaam budget met meest comfortabele zithouding. Hij moet ten opzicht van de andere modellen een beetje inboeten aan snelheid, connectiviteit en afwerkingsgraad maar algemeen gezien zal hij je nooit op je honger laten zitten. Hou er rekening mee dat derailleur en tandwielen wat onderhoud van jezelf zal vergen. 

  • De ST2 biedt de kwaliteiten van een ST1 met dat extraatje meer. Wat meer kracht, meer connectiviteitsmogelijkheden maar voornaam: een onderhoudarme aandrijflijn met riem overbrenging en Sturmey naaf of Pinion trapasversnelling

  • De ST3 & ST3 Pinion is dé Stromer bij uitstek. Een wat sportievere houding, volledige connectiviteit en op en top pure kracht. De remmen zijn krachtiger, de motor heeft meer vermogen en de afwerkingsgraad van het frame en bekabeling is top. Het derailleur schakelsysteem biedt misschien wat meer onderhoud maar voor de échte Stromer believer mag dat geen probleem zijn. Daarnaast is met de nieuw Pinion & riem uitvoering minder eigen onderhoud en een hoog duurzaam karakter terug te vinden. 

  • De ST5 & ST5 Pinion is echt een high-end speedpedelec: 850W motor, 48Nm koppel, elektronisch derailleur of 9 speed Pinion trapsas schakelsysteem, 4-piston remmen, standaard ABS en de beste verlichting op de markt. Bovendien krijg je het volledige connectiviteitspakket Omni C display, de grootste 983Wh accu en de beste Pirelli banden die de best mogelijke grip garanderen.

  • De ST7 is het aboslute vlaggenschip: 940W motor, 52Nm koppel, elektronisch 12 speed Pinionschakelsysteem met riem, 4-piston remmen, standaard ABS en de beste verlichting op de markt. Met zijn 1440Wh kom je zeker 100km ver en dat is een doorslaggevende factor. Omni C display en de beste Pirelli banden zijn ook hier natuurlijk standaard.

Meer informatie? Een testrit?

Kom langs of contacteer ons!

Afbeelding