- Home
- Stromer modellen vergelijking
Stromer speedpedelecs: welk model past best bij jou?
Vergelijking van alle Stromer modellen ST1, ST2, ST3, ST5 & ST7
Je bent in de markt voor een nieuwe speed pedelec en je oog is gevallen op het merk Stromer. Met in totaal 5 speedpedelec modellen kent het merk een duidelijke focus op de snelle elektrische fiets. Maar welke Stromer is nu de beste keuze voor jou? Op deze pagina maken we een overzicht van alle aspecten.
Heb je na het lezen van onderstaande informatie toch nog enkele vragen? Lees dan zeker onze speedpedelec gids waarin alle aspecten van de speedpedelec aan bod komen of kom bij ons langs voor meer advies!
Modellen
Stromer ST1
Vanaf € 4499,-
Stromer ST2 Pinion
Vanaf € 6890,-
Stromer ST3
Vanaf € 7290,-
Stromer ST3 Pinion
Vanaf € 8118,-
Stromer ST5
Vanaf € 10807,-
Stromer ST5 Pinion
Vanaf € 10990,-
Stromer ST7
Vanaf € 12490,-
Batterij
655Wh 814Wh 983Wh 1440WH CR246 lader
Elk model Stromer komt met een standaard accu in de prijs inbegrepen. Hieronder een overzicht. Alle Stromer speed pedelecs hebben een Stromer accu die in het frame wordt geplaatst en zowel in de fiets als uit de fiets kan geladen worden. Laden gebeurd voor alle modellen met de Stromer CR246 lader. Opladen is zo eenvoudig als het laden van een smartphone. Ook mag de accu altijd en op elk moment geladen worden.
Upgraden is mogelijk voor ST1, ST2, ST3.
De verdeling tussen gekozen accu ligt op:
655Wh - 10%
814Wh - 30%
983Wh - 60%
| ST7 | ||||
Standaard accu | 655Wh | 655Wh | 814Wh | 983Wh | 1440Wh |
Upgrade mogelijk | Ja | Ja | Ja | Ja | Nee |
Lader | CR246 | CR246 | CR246 | CR246 | CR246 |
Prijzen
ST1 | ST2 Pinion | ST3 | ST3 Pinion | ST5 | ST5 Pinion | ST7 | |
655Wh | € 4.499 | € 6.890 | - | - | - | - | - |
814Wh | € 4.959 | € 7.350 | € 7.290 | € 8.118 | - | - | - |
983Wh | € 5.299 | € 7.690 | € 7.630 | € 8.458 | € 10.807 | € 10.990 | - |
1440Wh | - | - | - | - | - | - | € 12.490 |
Motor
Wie kiest voor een Stromer kiest duidelijk voor pure kracht. Elke Stromer is opgebouwd met een Stromer achterwiel motor die altijd pittig uit de hoek komt. Dat maakt dat met een Stromer speed pedelec relatief vlot de 45km/h kan gehaald worden. Toch zijn er onderling nog verschillen qua motor tussen de verschillende modellen.
Een overzicht van de verschillende motoren per model kan je vinden in onderstaande tabel.
Lees dat elke Stromer motor relatief eenvoudig 45km/h kan halen. In onderling vergelijk wordt de motor telkens krachter naar mate je hoger in type Stromer gaat.
Overbrenging & schakelsysteem
Door het natuurlijk sportieve karakter van Stromer, typerend voor het DNA van dit merk, was lange tijd elke Stromer voorzien van een combinatie achterwiel motor, ketting & derailleur. Met een toenemende vraag naar riemaandrijving breidt het merk meerdere modellen aan met combinatie achterwiel motor, gates riem overbrenging & trapas systeem. De modellen ST2 Pinion, ST3 Pinion, ST5 Pinion en ST7 die voorzien is van een combinatie Pinion trapas versnelling, Gates CDX riem & achterwiel motor. Op de ST5 en ST7 zijn die zelfs elektronisch gestuurd.
Een ketting en derailleursysteem heeft een duidelijk sportief karakter, is licht en zeer efficiënt*. Daarmee is het de typische voorkeur voor sportievere e-bikes. Vaak kiezen berijders ook voor dit systeem uit ervaring vanuit mountainbike of race. Deze klanten kennen de behoefte voor onderhoud van zo'n derailleursysteem. Daarbij speelt ook prijs een rol want derailleur/ketting systemen zijn veelal goedkoper in aankoop.
Een trapas schakelsysteem met riem overbrenging heeft dan weer een voordeel in duurzaamheid. Deze combinatie is namelijk een stuk onderhoudsvriendelijker. Voor commuters vaak een duidelijke overweging omdat de speed pedelec als dagelijks vervoer wordt gebruikt.
*efficiënt = weinig mechanisch verlies in de overbrenging van trappers tot achterwiel
Een overzicht van de verschillende schakelsystemen en overbrenging per Stromer model kan je vinden in onderstaande tabel. Een volledig overzicht van schakelsystemen vindt je hier: schakelsystemen e-bikes
ST3 /ST3 Pinion | ST5 / ST5 Pinion | ST7 | |||
Soort | Derailleur | Trapasversnelling | Derailleur of trapasversnelling | Derailleur of trapasversnelling | Trapasversnelling |
Type systeem | Microshift 9-Speed | Pinion C1.6 6sp | Shimano XT/SLX 11sp | Shimano XTR Di2 11sp of Pinion C1.9 Smart.Shift 9sp | Pinion C1.12 Smart.Shift |
Overbrenging | Ketting | Riem | Ketting / Riem | Ketting / Riem | Riem |
Schakeling | handmatig/mechanisch | handmatig/mechanisch | handmatig/mechanisch | handmatig/elektronisch | handmatig/elektronisch |
Schakelen in stilstand | Nee | Ja | Nee / Ja | Nee / Ja | Ja |
Actieradius | |||||
Max. snelheid | |||||
Onderhoudsarm | / | / | |||
Overbrengingsbereik | / | / | |||
Levensduur | / | / | |||
Gewicht | / | / |
zeer goed
goed
Geometrie, ergonomie & frame
Een Stromer frame is ontwikkeld met oog voor detail. Het strakke design is typerend voor het merk en dat is terug te vinden in elk model: ST1, ST2, ST3, ST5 & ST7. Elk Stromer model heeft een eigen uniek frame met eigen geometrie. Dat maakt dat er verschillen zijn: per type, per frame.
- Smooth-weld: Stromer voorziet voor de ST3 Pinion, ST5 en ST7 een smooth-weld frame. Concreet wil dit zeggen dat lasnaden gepolijst zijn voor een nog cleanere look.
- Kwaliteitsbelofte:Stromer staat voor hoogste kwaliteit, duurzaamheid en functionaliteit. U kan daarom rekenen op 10 jaar garantie op het frame.
Geometrie
Sport | ST1 | ST2 | ST3 | ST5 & ST7 |
M | A: 457 mm | A: 457 mm B: 581 mm C: 71° D: 63 mm E: 73° F: 450 mm | A: 432 mm B: 548 mm C: 69.4° D: 63 mm E: 74.6° F: 473.7 mm | A: 432 mm B: 548 mm C: 69.4° D: 63 mm E: 74.6° F: 473.7 mm |
L | A: 507 mm B: 581 mm C: 73° D: 63 mm E: 71° F: 450 mm | A: 508 mm B: 581 mm C: 71° D: 63 mm E: 73° F: 450 mm | A: 507 mm B: 586 mm C: 69.4° D: 63 mm E: 73.5° F: 450 mm | A: 507 mm B: 586 mm C: 69.4° D: 63 mm E: 73.5° F: 450 mm |
XL | - | - | A: 559 mm B: 611 mm C: 69.4° D: 63 mm E: 71.5° F: 450 mm | A: 559 mm B: 611 mm C: 69.4° D: 63 mm E: 71.5° F: 450 mm |
ST1
De zitpositie van een Stromer ST1 is aan te passen door zijn verstelbare Satori stuurpen. Door de geometrie van het frame, de verstelbare stuurpen en de standaard stuurbocht zit de ST1 het meest rechtop van alle Stromer modellen. De aanpassing naar een ander stuur is altijd mogelijk maar heeft ook beperkingen. Zo moet altijd rekening gehouden worden met de voorziene lengte van de bekabeling naar het stuur (remmen, elektronica, ...).
ST2
De zitpositie van een Stromer ST2 is aan te passen door zijn verstelbare Satori stuurpen. Door de geometrie van het frame, de verstelbare stuurpen en de standaard stuurbocht zit de ST2 samen met de ST1 het meest rechtop van alle Stromer modellen. De aanpassing naar een ander stuur is altijd mogelijk maar heeft ook beperkingen. Zo moet altijd rekening gehouden worden met de voorziene lengte van de bekabeling naar het stuur (remmen, elektronica, ...).
ST3
De Stromer ST3 krijgt standaard de Urban stuurpen gemonteerd. Er kan eventueel ook gekozen worden voor de Comfort stuurpen. Deze heeft een rechtere hoek. Wat we ook vaak doen om hetzelfde effect te bekomen is de Urban stuurpen combineren met een andere stuurbocht.Deze zorgt ervoor dat men rechter komt te zitten. De stuurpennen voorzien voor de ST3 zijn strakker qua look en worden ook wel eens 'cockpits' genoemd. Dat vinden we hedendaags ook terug op duurdere racefiets modellen. Esthetisch erg mooi maar dus niet in hoek verstelbaar. De frame geometrie van de ST3 is in elk geval wat sportiever dan die van de ST1 en ST2.
ST5 & ST7
Het stuur en de stuurpen van de ST5 en ST7 is speciaal ontworpen voor deze fiets en kan daardoor niet aangepast worden. Het stuur en de stuurpen zijn één geheel. Standaard sportieve zitpositie indicatief: Urban + Rize 8mm | Back Sweep 6°. Stromer Integrated Handlebar.
Frame
ST7 | |||||
Materiaal | Aluminium | Aluminium | Aluminium | Aluminium | Aluminium |
Smooth-weld | nee | ja | nee / ja | ja / ja | ja |
Ergonomie | Comfort | Urban | Sport | Sport+ | Sport+ |
Kleuren | Light grijs, donker grijs, blauw | Blauw, donker grijs | Zwart, wit | Grijs | Goud (LE), Titanium |
Beschikbare uitvoering | Sport (heren) | Sport (heren) Comfort (dames) | Sport (heren) Comfort (dames) | Sport (heren) | Sport (heren) |
Maten | Sport: Medium & Large | Sport: Medium & Large Comfort: Medium | Sport: Medium, Large, Xlarge Comfort: Medium | Sport: Medium, Large, Xlarge | Sport: Medium, Large, Xlarge |
Vering
Geen enkel Stromer model is standaard voorzien van vering. Stromer is een merk met sportief DNA en daarom zetten ze hun speed pedelecs standaard zonder vering op de markt. Toch kan optioneel voor een voorvering gekozen worden. Ook een hoogwaardige Bodyfloat Kinekt verende zadelpen behoort tot de opties.
Connectiviteit
Alle Stromer fietsen zijn uitgerust met het cloud gebaseerde OMNI connect platform. De Stromer ST1 heeft standaard het Interface B systeem. De Stromer ST2, ST3 en ST5 e-bikes zijn voorzien van het OMNI Interface C systeem. Dit systeem connecteert je smartphone aan de hand van de OMNI of OMNI BT app via Bluetooth | 3G aan je speed pedelec. Daarmee heb je toegang tot:
ST1 | ST2, ST3, ST5 & ST7 | ||
Symbool | Type | OMNI Interface C (restricted) | OMNI Interface C (full) |
Upgrade naar OMNI C full | betalend na aankoop (370€) | - | |
App | OMNI BT | OMNI | |
Connectiviteit | Bluetooth | Bluetooth | 3G | |
Ondersteuningsmodi | 3 | 3 | |
Smartlock | - | x | |
Keyless | x | x | |
Drievoudige diefstal beweging | - | x | |
Motorinstellingen | x | x | |
Remote service | Updates | v | x | |
Statistieken | - | x | |
Bereikindicator | x | x | |
GPS plaatsbepaling | - | x |
- = niet aanwezig
x = aanwezig
v = beperkt beschikbaar
Verlichting
ST1
De Stromer ST1 is voorzien van een kleinere Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht (zonder grootlicht).
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.
ST2
De Stromer ST2 is voorzien van een kleinere Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht en 900lux grootlicht.
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.
ST3
De Stromer ST3 is voorzien van een Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een krachtige Roxim Z4E Pro met 600lux licht en 900lux grootlicht.
Achteraan wordt een Roxim R3E verlichting met remlicht gemonteerd.
ST5 & ST7
De Stromer ST5 & ST7 is voorzien van een Stromer dagrijverlichting vooraan in het balhoofd.
Bovenop het stuur staat een extra krachtige Supernova M99 Pro met wel 1100lux licht en 1600lux grootlicht.
Achteraan wordt een Supernova M99 verlichting met remlicht gemonteerd.
Remmen
Elke Stromer speedpedelec is voorzien van hoogwaardige remmen. Aangezien de Stromer fietsen hoge snelheden halen is dat een absolute must. Toch zijn er per model enkele verschillen in type remmen en het aantal zuigers (en dus ook remkracht) te noteren die we hieronder oplijsten.
Model | ST1 | ST2 Pinion | ST3 & ST3 Pinion | ST5 & ST5 Pinion | ST7 |
Remmen | Stromer HD922 by Tektro | Stromer HD922 by Tektro | Stromer HD942 by TRP | Stromer HD944 by TRP | Stromer HD944 by TRP |
Aantal zuigers voor | achter | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Remschijf diameter voor | achter | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm |
ABS (Bluebrake) | - | - | ST3 Pinion: optioneel | standaard | standaard |
Eindconclusie
Na het lezen van deze pagina zou u voor uzelf een goed beeld moeten hebben van welke Stromer het best bij u zou passen. Uiteraard is deze tekst slechts een hulp voor het advies dat wij u in de winkel kunnen geven. Daar maken we aan de hand van een verkennend gesprek de juiste analyse en zorgen we aan de hand van een aanvullende testrit dat u altijd de juiste keuze maakt.
In het kort:
Analyseer uw budget en analyseer wat u belangrijk vindt.
- De ST1 is een mooi instapmodel voor een aangenaam budget met meest comfortabele zithouding. Hij moet ten opzicht van de andere modellen een beetje inboeten aan snelheid, connectiviteit en afwerkingsgraad maar algemeen gezien zal hij je nooit op je honger laten zitten. Hou er rekening mee dat derailleur en tandwielen wat onderhoud van jezelf zal vergen.
- De ST2 biedt de kwaliteiten van een ST1 met dat extraatje meer. Wat meer kracht, meer connectiviteitsmogelijkheden maar voornaam: een onderhoudarme aandrijflijn met riem overbrenging en Pinion trapasversnelling.
- De ST3 & ST3 Pinion is dé Stromer bij uitstek. Een wat sportievere houding, volledige connectiviteit en op en top pure kracht. De remmen zijn krachtiger, de motor heeft meer vermogen en de afwerkingsgraad van het frame en bekabeling is top. Het derailleur schakelsysteem biedt misschien wat meer onderhoud maar voor de échte Stromer believer mag dat geen probleem zijn. Daarnaast is met de nieuw Pinion & riem uitvoering minder eigen onderhoud en een hoog duurzaam karakter terug te vinden.
- De ST5 & ST5 Pinion is echt een high-end speedpedelec: 850W motor, 48Nm koppel, elektronisch derailleur of 9 speed Pinion trapsas schakelsysteem, 4-piston remmen, standaard ABS en de beste verlichting op de markt. Bovendien krijg je het volledige connectiviteitspakket Omni C display, de grootste 983Wh accu en de beste Pirelli banden die de best mogelijke grip garanderen.
- De ST7 is het aboslute vlaggenschip: 940W motor, 52Nm koppel, elektronisch 12 speed Pinionschakelsysteem met riem, 4-piston remmen, standaard ABS en de beste verlichting op de markt. Met zijn 1440Wh kom je zeker 100km ver en dat is een doorslaggevende factor. Omni C display en de beste Pirelli banden zijn ook hier natuurlijk standaard.